home sweet home

image915

så... nu kommer jag och Eggby vara åtskilda i minst ett halvår. 
vilken smutsig skylt...
jag bor utanför Skara, en ganska liten stad. Vill man hem till mig kör man ur Skara, passerar Axvall (en liten ort med skola, pizza, bensinmack och ICAaffär) sen kör man genom Skärv, för att slutligen vara framme i Eggby, precis innan Eggby svänger man in på en grusväg, följer den genom hagar och skog och så vips, man befinner sig på Nygården.
Hela den långa, omständiga förklaringen kan man liksom inte dra för människor man träffar första gången. Då tittar de bara undrande på en och man ser hur det ekar i huvudet på dem - Skara sommarland, ja det vet jag ju, men Axvall?  Skärv? EGGBY??
När folk frågar var jag kommer ifrån säger jag vanligtvis Skara, eller att jag bor mellan Skara och Skövde, på landet, och folk nöjer sig, oftast har jag då dock någon vän i närheten som tycker att jag missat en viktig detalj. "men hanna, du bor ju i Äääggby!"  Varpå personen som inte känner mig ser väldigt frågande ut och så får jag dra hela min långa förklaring igen, och tillägga att Eggby stavas med E och inte med Ä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0