att döda spindlar

image651

är inte längre självklart.  (jag vet, de är viiiiidriga djur)

när jag var yngre och såg en spindel, en insekt, ja, ett litet äckligt djur helt enkelt - på en plats där jag inte tyckte att den skulle vara (= i närheten av mig) så såg jag till att snabbt ta död på nämnda djur... utan någon direkt eftertanke. en bok, en tidning, en sko. ren reflex.

det var aldrig något jag funderade över, och så en dag upptäcker jag att det inte är så längre. den äckliga tvestjärten puttar jag ut genom dörren, jag öppnar fönstret så getingen kan flyga ut, jag hivar ner spindeln i närmsta glas och släpper ut den...
och det är inget medvetet val, det är inte så att jag satte mig ner, tänkte efter och bestämde mig för att ändra mitt beteende, att jag kom fram till att det var FEL och att jag måste ändra mig.
det bara blev

jag smashar inte spindlar längre. jag tittar lite på dem... väntar på att de ska traska åt ett annat håll än mitt.

jag menar inte att jag är något slags insektshelgon, det handlar kanske bara om att jag inte är rädd för småkryp längre.

fast mygg klarar jag inte av. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0